DOI: 10.33979/2587-7534-2024-1-202-214
УДК 398.1
Фомичев Н. Н., кандидат исторических наук, доцент кафедры международных отношений, зарубежного регионоведения и политологии, Белгородский государственный национальный исследовательский университет
Герасина А. С., студентка кафедры международных отношений, зарубежного регионоведения и политологии, Белгородский государственный национальный исследовательский университет
Fomichev N. N., Ph.D. in History, Associate Professor of the Department of International Relations, Foreign Regional Studies and Political Science, Belgorod State National Research University
Gerasina A. S., student of the Department of International Relations, Foreign Regional Studies and Political Science, Belgorod State National Research University
Обращение к образным представлениям, сохраненным народной традицией, − попытка изучения мышления, понимания мира той или иной культурой. Погружение в мир мифологических и сказочных образов животных позволяет выявить социальные представления, специфику межкультурного взаимодействия на уровне народной традиции. Актуальность данной статьи заключается в возможности выявить надэтнические процессы межкультурного взаимодействия в южнославянском ареале, а также их социальные, культурные и идеологические аспекты. Символика змеи в культурах различных народов известна с палеолитических времен. С биологической точки зрения, змеи − это одна из самых распространенных групп животных, соседствовавшая и соседствующая с человеком почти во всей обитаемой ойкумене. Эмоциональное восприятие качеств змеи (опасности, скрытности, необычного облика) и ее мифологических производных позволяет выявить альтернативные, но схожие типы рефлексии образа змеи, которые имеют место у западно- и особенно восточнославянской, романской, албанской, германской, индо-иранской, античной и других мифологических традиций. Их сопоставление, понимание этических и эстетических культурных путей развития современных славянских народов, вступивших со всем миром в эпоху ускоряющейся культурной конвергенции − актуальная научная и социальная задача. Основным источником для статьи послужили песни, сказки, описания обрядов сербов, хорватов, словенцев, болгар, македонцев и иных южнославянских этнических. Восприятие образа змеи и придание ему сказочных и мифологических черт в историческое время могло свидетельствовать о противоречивости славянских представлений о живых существах, их природе, эмоциональной окраске образов и взаимодействии с человеком.
Ключевые слова: Змея, змея-покровительница, ламия, аждая, стопан, домовая змея, южные славяне.
An appeal to figurative representations preserved by folk tradition is an attempt to study mentality, understanding the world of a particular culture. Immersion in the world of mythological and fairy-tale formations makes it possible to reveal social representations, the specifics of intercultural interaction at the level of folk tradition. The relevance of this article lies in the possibility of identifying supra-ethnic processes of intercultural interaction in the South Slavic realm, as well as their social, cultural and ideological aspects. The symbolism of the snake in the cultures of various samples is known from Paleolithic times. According to a biological point of view, this is one of the most common groups of animals, neighboring in the past and today to humans all around the globe. Emotional perception of the quality of a snake (danger, secrecy, unusual appearance) and its mythological derivatives, make it possible to identify alternative, but common types of the snake image reflection that take place in Western and especially Eastern Slavic, Romanesque, Albanian, Germanic, Indo-Iranian, Greco-Roman and other mythological traditions. Their correct understanding of the ethical and aesthetic cultural paths of development of modern Slavic peoples, who have entered into a regulated dynamic cultural convergence with the whole world, is an urgent scientific and social task. The main sources of the article are songs, fairy tales, descriptions of the rituals of the Serbs, Croats, Slovenes, Bulgarians, Macedonians. Perception of the image of a snake and giving it fabulous and mythological features in historical times revealing the inconsistency of Slavic ideas about the objects present, their natural, emotional coloring of images and detection with a person.
Keywords: snake, patron snake, lamia, azhdaya, stopan, house snake, Southern Slavs.
Список литературы