DOI: 10.33979/2587-7534-2024-1-215-227
УДК 930.1
Файферт А. В.,кандидат исторических наук, ведущий археолог ГАУК РО «Донское наследие», Ростов-на-Дону, Россия
Faifert A. V.,Candidate of Historical Sciences, Leading Archaeologist of the Don Herit-age Research Institute, Rostov-on-Don, Russia
В статье даётся критический обзор концепции вождеств, созданной в 1960-х гг. и активно использующейся до сегодняшнего дня. Описаны проблемы содержания данного понятия и указаны предшествующие и конкурирующие понятия, характеризующие те же социальные структуры. Обосновано, что вождество мало подходит под понятие концепции и является теорией. Основным постулатом данной теории является определение племени, данное Э. Сервисом, без которого невозможно само её существование. Приведены примеры возможного использования теории и возникающие при этом проблемы. В качестве наглядной иллюстрации подхода создана аналогичная теория. Обосновано соответствие структуры римской трибы вождеству, что закономерно ставит вопрос о правильности определения племени, положенного в основу теории. Делается вывод о несоответствии вождеств критериям плодотворной научной теории, предлагается альтернатива в виде фратриальной модели устройства первобытных племён.
Ключевые слова: концепция вождеств, племя, римская триба, курия, фратрия, теоретическая археология.
The article provides a critical overview of the concept of chiefdoms, created in the 1960s and actively used to this day. The problems of the content of this concept are described and the preceding and competing concepts characterizing the same social structures are indicated. It is proved that chiefdom does not fit the concept of a concept and is a theory. The main postulate of this theory is the definition of the tribe given by E. Service, without which its very existence is impossible. Examples of possible use of the theory and the problems arising in this case are given. A similar theory has been created as a visual illustration of the approach. The correspondence of the structure of the Roman tribe to Christmas is substantiated, which naturally raises the question of the correctness of the definition of the tribe, which is the basis of the theory. The conclusion is made about the inconsistency of chiefdoms with the criteria of a fruitful scientific theory, an alternative is proposed in the form of a phratry model of the device of primitive tribes.
Keywords: the concept of chiefdom, tribe, Roman tribe, curia, phratry, theoretical archaeology.
Список литературы