DOI: 10.33979/2587-7534-2024-2-32-43
УДК 801.73
Зубова М. В., кандидат философских наук, доцент кафедры логики, философии и методологии науки, Орловский государственный университет имени И. С. Тургенева
Zubova M. V., Candidate of Philosophy, Associate professor of Department of logic, philosophy and methodology of science, Orel State University named after I.S. Turgenev
В статье рассмотрены основные аспекты знаковой природы текста в философском творчестве. Исследована семантика и прагматика философского текста в их взаимосвязи. Проанализировано соотношение коммуникативных деятельностей автора и адресата в процессе создания смыслового поля философского текста. Рассмотрена речемыслительная деятельность автора философского текста и основополагающие её компоненты. Выявлено, что философский текст не может быть сведен только к знаковой системе, воспринимаемой адресатом: текст всегда помещен в определенный социально-культурный контекст.
Ключевые слова: философский текст, знак, автор, адресат, семантика философского текста, коммуникативная деятельность, референтность философского текста, форма и содержание философского текста.
The article examines the main aspects of the iconic nature of the text in philosophical creativity. The semantics and pragmatics of the philosophical text in their interrelation are investigated. The correlation of the author's and addressee's communicative activities in the process of creating the semantic field of a philosophical text is analyzed. The speech-thinking activity of the author of the philosophical text and its fundamental components are considered. It is revealed that a philosophical text cannot be reduced only to a sign system perceived by the addressee: the text is always placed in a certain socio-cultural context.
Keywords: philosophical text, sign, author, addressee, semantics of the philosophical text, communicative activity, reference of the philosophical text, form and content of the philosophical text.
Список литературы