DOI: 10.33979/2587-7534-2024-3-16-35
УДК 128, 165.0
Сидельников Ю. В., главный научный сотрудник Института проблем управления РАН, доктор технических наук, профессор, Московский авиационный институт (национальный исследовательский университет)
Матковская Я. С., ведущий научный сотрудник Института проблем управления РАН, доктор экономических наук, доцент, профессор,Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации
Sidel’nikov Y. V.,Doctor of Technical Sciences, Professor, Institute for Control Problems of the Russian Academy of Sciences, Professor of Moscow Aviation Institute
Matkovskaya Ya. S.,Doctor of Economy Sciences, Professor, Leading Researcher of V.A. Trapeznikov Institute of Control Sciences Russian Academy of Sciences, Professor of Graduate School of Management of Financial University under the Government of the Russian Federation
В статье рассматривается понятие смысла, что является преамбулой к исследованию авторами новых сложных смыслов. Для этой цели авторами был проведен анализ этого феномена и изучены процессы их образования, формулирования и передачи исследователем. Изучена специфика формирования новых сложных смыслов в контексте исследования процесса создания инноваций. Сформирован подход, позволяющий структурировать идентификацию сложных понятий, определения которых нельзя эффективно задать в родовидовом виде. Кроме того, для пояснения понятия «смысл» был использован семантический треугольник Фреге. Были предложены четыре контрольных (наводящих) вопроса, поясняющих понятие «смысл». Предложена гипотеза, базирующаяся на концепции К. Поппера. Авторы анонсировали схему коммуникаций по передаче нового сложного смысла, представив значимую для целей настоящего исследования и его продолжения, модель коммуникаций между создателем нового сложного смысла и его получателем. Предложены направления будущих исследований.
Ключевые слова: смыслы; сложные смыслы; инновации; схема коммуникаций субъектов.
The authors examined the concept of meaning, which became a preamble to the authors’ study of new complex meanings. For this purpose, the authors analyzed this phenomenon and studied the processes of their formation, formulation and transmission by the researcher. The specifics of the formation of new difficult Senses in the context of the study of the process of creating innovations are studied. The authors also formed an approach that allows structuring the identification of difficult concepts, the definitions of which cannot be effectively defined in a generic form. In addition, Frege's semantic triangle was used to explain the concept of Sense. To do this, the authors proposed firstly four leading questions explaining the concept of Sense, and secondly, a hypothesis based on the concept of K. Popper is proposed. The authors announced a communication scheme for the transmission of new difficult Senses, presenting a model of communication between the creator of a new difficult sense and its recipient that is significant for the purposes of this study and its continuation. The authors stated their intention to continue to study this topic and formed the direction of their future research, including those related to the study of the effectiveness of education of new difficult Senses.
Keywords: sense; difficult senses; innovation; communication scheme.
Список литературы