УДК 39
Водинчар Е.,кандидат исторических наук, главный ассистент Института этнологии и фольклористики с этнографическим музеем при Болгарской Академии наук (София, Республика Болгария)
Канев С., аспирант Института этнологии и фольклористики с этнографическим музеем при Болгарской Академии наук (София, Республика Болгария)
Vodinchar Е., candidate of historical sciences, chief assistant of the Institute of Ethnology and Folklore Studies with the Ethnographic Museum at the Bulgarian Academy of Sciences (Sofia, Republic of Bulgaria)
Kanev S., postgraduate student, Institute of Ethnology and Folklore Studies with the Ethnographic Museum at the Bulgarian Academy of Sciences (Sofia, Republic of Bulgaria)
Каждый музейный предмет обладает особыми свойствами, что позволяет нам рассматривать его как многогранный культурный объект, источник научных знаний и конкретный инструмент. В публикации рассматривается вотив «волы» как музейный предмет и как важный ритуальный образ системы жизнеобеспечения и оберега в традиционном сообществе болгар-земледельцев. В их традиционной народной культуре «профилактика» и «излечение» болезней связаны не только с человеком. Практика вспашки на волах во время эпидемии показывает веру человека традиционного общества в силы природы, божественные и сверхъестественные силы, в мир, в котором вол выступает в качестве тотемного существа. Подчеркивается мысль о том, что «волы в плуге» относятся к различным темам, идеологически объединенным верой в ритуал исцеления, просьбой о защите, надеждой на завтрашний благополучный день.
Ключевые слова: вотив, волы, оберег, тотем, музейный предмет, болгарская этнография, традиционная культура, дар(пожертвование).
Each museum item has special properties, which allows us to consider it as a multifaceted cultural object, a source of scientific knowledge and a specific tool. The publication considers the votive “oxen” as a museum item and as an important ritual image of the life support system and amulets in the traditional community of Bulgarian farmers. In their traditional folk culture, the “prevention” and “cure” of diseases are not only associated with humans. The practice of plowing on oxen during an epidemic shows the faith of a person in a traditional society in the forces of nature, divine and supernatural forces, in a world in which the ox acts as a totemic being. The idea that “oxen in a plow” refers to various topics that are ideologically united by faith in a healing ritual, a request for protection, and hope for a prosperous tomorrow is emphasized.
Keywords: votive, oxen, amulet, totem, museum item, Bulgarian ethnography, traditional culture, gift.
Список литературы
References