УДК 165.731
Кабанов А.В., аспирант кафедры логики, философии и методологии науки, Орловский государственный университет им. И.С. Тургенева
Kabanov A.V., Graduate student of the Department Of Logic, Philosophy and Methodology of Science,Orel State University named after I.S. Turgenev
В статье предпринимается попытка проанализировать основные постпозитивистские концепции роста научного знания. Основное внимание в статье уделяется обсуждению концепций, доминирующих в аналитической философии науки, поскольку они по-прежнему недостаточно осмыслены в отечественной философской литературе.
Ключевые слова: научная парадигма, прогресс научного знания, дескриптивные концепции роста научного знания, нормативные концепции роста научного знания.
The article is an attempt to analyse basic postpositivist conceptions of growth of scientific knowledge. The peculiarity of our approach is an emphasis on those conceptions that are dominant in analytic philosophy of science and the latter are still insufficiently covered here.
Keywords: scientific paradigm, progress of scientific knowledge, descriptive conceptions of growth of scientific knowledge, normative conceptions of growth of scientific knowledge.
Список литературы
References