DOI: 10.33979/2587-7534-2023-2-49-55
УДК 172.12
Тумин А.Ю., кандидат юридических наук, Московский университет МВД России имени В.Я. Кикотя
Tumin A.Yu., candidate of legal sciences, Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia named after V.Ya. Kikotya
В статье производится осмысление коммуникативных процессов в обществе как одного из ключевых факторов формирования патриотизма в гражданской среде. Рассматривается значение межличностной и сетевой коммуникации как факторов развития гражданского сознания. Оценивается роль медиа как в развитии патриотизма, так и в дискредитации патриотических установок. Обосновывается значимость информационной продукции как одного из путей репрезентации социальных и, в том числе, – гражданских установок.
Ключевые слова: патриотизм; гражданское самосознание; служение Отечеству; общество; коммуникация; медиа; социальное мировоззрение; социальное познание.
The article makes an understanding of the communicative processes in society as one of the key factors in the formation of patriotism in the civil environment. The importance of interpersonal and network communication as factors of the development of civic consciousness is considered. The role of the media is evaluated both in the development of patriotism and in discrediting patriotic attitudes. The importance of information products as one of the ways of representing social and, including, civil attitudes is substantiated.
Keywords: patriotism; civic consciousness; service to the Fatherland; society; communication; media; social outlook; social cognition.
Список литературы