DOI: 10.33979/2587-7534-2023-3-47-61
УДК 378
Кононова Е.С., кандидат философских наук, доцент кафедры логики, философии и методологии науки, Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева
Филина Е.Д., магистр, преподаватель БПОУ ОО Мезенский педагогический колледж
Kononova E.S., Candidate of Philosophy, Associate professor of Department of logic, philosophy and Methodology of science, Orel State University named after I.S. Turgenev
Filina E.D., Master's Degree, Teacher of the Mezen Pedagogical College
В статье представлен обзор некоторых аспектов и проблемных зон гуманитарного содержания российского вузовского образования. В частности, дается анализ таких вопросов, как: место «гуманитарной составляющей» в системе высшего образования; формирование и воспитание качеств высоконравственной личности студента в современных условиях; формирование профессиональных компетенций гуманитариев в рамках реализации Болонских соглашений; поиск путей интеграции гуманитарных и естественно-научных дисциплин, трансдисциплинарности, метапредметного характера гуманитарных наук; взаимосвязь между социогуманитарным и техническим образованием, возможности гуманитарного образования инженера. В конце предлагаются возможные пути преодоления гуманитарного кризиса в высшем образовании.
Ключевые слова: современное образование, гуманитарная составляющая, гуманизация, гуманитаризация, трансдисциплинарность, профессиональные компетенции.
The article presents an overview of some aspects and problem areas of the humanitarian content of Russian university education. In particular, the analysis of such issues as: the place of the «humanitarian component» in the system of higher education; the formation and upbringing of the qualities of a highly moral personality of a student in modern conditions; the formation of professional competencies of humanities within the framework of the Bologna Agreements; the search for ways to integrate humanities and natural sciences, transdisciplinarity, metasubject nature of the humanities; the relationship between socio-humanitarian and technical education, opportunities for humanitarian education of an engineer. At the end, possible ways to overcome the humanitarian crisis in higher education are proposed.
Keywords: modern education, humanitarian component, humanization, humanitarization, transdisciplinarity, professional competencies.
Список литературы