DOI: 10.33979/2587-7534-2025-2-97-101
УДК 316.752
Иваненко М. А., студент 1 курса магистратуры, кафедра логики, философии и методологии науки, Орловский государственный университет имени И. С. Тургенева
Ivanenko M. A.,, 1st year Master's student, Department of Logic, Philosophy and Methodology of Science, Orel State University named after I.S. Turgenev
В данной статье рассматриваются образы ребенка и детства на Западе в обществах Средневековья и Нового времени. На широком материале источников в области искусства, литературы и предметов материальной культуры характеризируется трансформация коллективных представлений о детстве. Анализируется изменение места ребенка в социально-культурной среде при переходе западных обществ от Средневековья к Новому времени.
Ключевые слова: ребенок, исследования детства, материальная история, Средневековье, Просвещение, романтизм, Новое время.
This article examines the images of the child and childhood in the West in the societies of the Middle Ages and the Modern. In a wide field of sources in art, literature and objects of material culture, the transformation of collective ideas about childhood is characteristic. The change in the place of the child in the socio-cultural environment during the transition of Western societies from the Middle Ages to the Modern era is analyzed.
Keywords: child, childhood studies, material history, Middle Ages, Enlightenment, romanticism, Modern era.
Список литературы